Kawa i jej właściwości

Kawa na pobudzenie, kawa na rozbudzenie, o poranku, a nawet w godzinach popołudniowych. Czarna, z mleczkiem lub śmietanką. Rozpuszczalna, parzona, mielona – przyznaj, że nie wyobrażasz sobie dnia bez wypicia kawy?

Jej smak, aromat uzależnia. Choć uznawana jest powszechnie za jedną z używek to wiedz, że ma pozytywny wpływ na nasz organizm – zwłaszcza jeśli myślisz o pozbyciu się kilku zbędnych kilogramów.

Szacuje się, że każdego dnia ludzie na całym świecie wypijają ponad trzy miliardy filiżanek kawy. W Europie najwięcej kawy spożywają Skandynawowie – ponad cztery filiżanki dziennie. Mieszkańcy Włoch, Hiszpanii czy Grecji piją jej znacznie mniej. Roczna konsumpcja wynosi tam ok. 4-5 kg na osobę.

Ziarno kawy zawiera od 1,1 do 1,5% kofeiny. Filiżanka napoju sporządzonego z kawy mielonej (150 ml) zawiera około 120 mg kofeiny.

Kofeina podnosi ciśnienie, przyspiesza akcję serca, a ponadto blokuje receptory w mózgu, które przekazują informację o potrzebie snu. To dzięki niej znika nasze zmęczenie, które pojawia się po nieprzespanej nocy. Kofeina również pobudza umysł do działania, wpływa na koncentrację, zwiększa pamięć krótkotrwałą, a kiedy przeżyjemy już początek dnia w pracy, kawa po drugim śniadaniu pomoże nam zwalczyć senność i znużenie.


Czy wiesz, że…

Kofeina przyśpiesza przemiany metaboliczne w organizmie, a szczególnie spalanie tłuszczów. Dlatego kawa stała się jednym z pożądanych składników preparatów ułatwiających zrzucenie nadwagi.


Zawarte w kawie związki polifenolowe (głównie kwas chlorogenowy) opóźniają proces rozkładu witaminy C i tym samym wygładzają nierówności skóry i zapobiegają powstawaniu nowych.

Kawa ma bardzo skomplikowany skład chemiczny. Stąd też bierze się jej szerokie zastosowanie. Zarówno w odżywianiu jak i pielęgnacji naszego ciała. Pisałyśmy już o „Peelingu kawowym” dlatego dziś kilka informacji o dobroczynnym działaniu kawy na nasze zdrowie. Choć i do tego niektóry specjaliści mają sporo wątpliwości.


Mówi się, że:

– Picie kawy zmniejsza ryzyko wystąpienia raka wątroby, wpływa na to zawarty w kawie kwas chlorogenowy. Kofeina chroni dodatkowo miąższ wątroby przed uszkodzeniem.

– Kawa ma działanie przeciw alergiczne, zmniejsza wydzielanie histaminy przez organizm. Kofeina zawarta w kawie zapobiega oraz zmniejsza skutki ataków alergii.

– Kawa wypłukuje wapń z organizmu, jednak efekt ten jest na tyle niewielki, że nawet spożywanie jej w dużych ilościach nie zwiększa szansy zachorowania na osteoporozę.

– Polepsza pamięć krótkotrwałą i chwilowo podwyższa poziom IQ

– Dotlenia organizm, przez co ułatwia koncentracje, a także pozytywnie wpływa na krążenie i układ trawienny.

– Przyśpiesza metabolizm, tym samym zwiększa tempo przemiany lipidów i pomaga zapobiegać zmęczeniu mięśni.

– Przyczynia się do zmniejszenia zachorowalności na nowotwory pęcherza wśród palaczy.

– Nawet do 50% zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II

– Jest głównym przeciwutleniaczem w diecie osób spożywających niewiele owoców i warzyw

– Polepsza perystaltykę jelit

Dla wiernych kawoszy dobra informacja – choć badania wykazują również te negatywne skutki działania kawy na nasz organizm, tych pozytywnych jest znacznie więcej. Porzuć słodziki, cukier, tuczące śmietanki i pij kawę czarną bez wszelakich dodatków. Odczujesz poprawę kondycji organizmu, a kawa stanie się jeszcze zdrowsza.


źródła:
http://pieknecialo.republika.pl/kawa1.html
https://portal.abczdrowie.pl/wszystko-o-kawie
http://nazdrowie.pl/artykul/dobroczynne-wlasciwosci-kawy
http://kawomaniak.com/dzialanie-kawy-i-jej-wplyw-na-zdrowie/

SHARE THIS

RELATED ARTICLES