cholesterol-jak-obnizyc

Jak obniżyć cholesterol?

Cholesterol? Czy wiesz, że Twoje ciało go potrzebuje? Ale jeśli masz zbyt wiele złego cholesterolu, zaczyna on gromadzić się w tętnicach. Cholesterol jest produkowany naturalnie przez wątrobę, pochodzi również z jedzenia niektórych potraw, takich jak jaja i czerwone mięso. Zbyt dużo złego rodzaju, cholesterolu LDL, podwyższa ryzyko chorób serca, udaru mózgu i innych stanów. Niski poziom dobrego cholesterolu HDL może mieć ten sam efekt. Zatem jak dbać o zdrowie i obniżyć poziom złego cholesterolu?


Cholesterol

Nawet jeśli uważasz, że wiesz wszystko, co powinnaś wiedzieć o cholesterolu, zapewniam Cię, że może pojawić się kilka niespodzianek, o których nie miałaś pojęcia.

Kiedy większość ludzi słyszy „cholesterol” myśli „źle”. Rzeczywistość jest jednak bardziej złożona. Wysoki poziom cholesterolu może być niebezpieczny, ale sam cholesterol jest niezbędny do różnych procesów zachodzących w naszym organizmie. Od izolowania komórek nerwowych w mózgu, po zapewnianie odpowiedniej struktury błon komórkowych.

Rola cholesterolu w chorobach serca często jest źle zrozumiana. Cholesterol jest przenoszony przez krwioobieg przez lipoproteiny. To właśnie LDL, znany jako zły cholesterol jest odpowiedzialny za miażdżycę tętnic.


Czy jajka mają dużo cholesterolu?

To prawda, że jaja mają dużo cholesterolu. W diecie to aż 200 mg, co stanowi ponad dwie trzecie zalecanego limitu 300 mg na dzień. Ale poziom cholesterolu w diecie nie jest tak niebezpieczny, jak kiedyś przypuszczano. Jeśli spożycie cholesterolu w diecie wzrasta, twoje ciało kompensuje ten proces mniejszą produkcją cholesterolu.

Zatem jedzenie jajka raz lub dwa razy w tygodniu nie jest niebezpieczne. W rzeczywistości jajka są doskonałym źródłem białka i zawierają nienasycony tłuszcz, tzw. dobry tłuszcz.


Żywność jest zdrowa, jeśli zawiera „0 mg cholesterolu”

Część cholesterolu na etykietach spożywczych odnosi się do cholesterolu w diecie, który jest tylko jedną z rzeczy znalezionych w produktach, które mogą powodować, że Twój cholesterol dosięga nieba. Większy udział w podwyższonym poziomie cholesterolu ma dieta o wysokiej zawartości tłuszczu. Wydaje się, że tłuszcz nasycony (znajdujący się w żywności zwierzęcej i produktach mleczarskich) oraz tłuszczach trans (znajdujących się w opakowanej żywności) mają znacznie większy wpływ na LDL, tzw. zły cholesterol powodujący miażdżycę tętnic, niż cholesterol w diecie.


Jakie produkty obniżają zły cholesterol?

 

Pij czerwone wino, a nie słodkie koktajle alkoholowe

Badania sugerują, że umiarkowane spożycie alkoholu może powodować niewielki wzrost cholesterolu HDL (tak zwany dobry cholesterol). Ale to nie przyniesie wiele korzyści, jeśli wymieszasz je z Margeritą lub innym owocowym napojem alkoholowym, który zawiera węglowodany. Przerzuć się na czerwone wino (oczywiście z umiarem). Ma około jednej dziesiątej węglowodanów mniej niż Margerita, a dodatkowo zawiera przeciwutleniacze, takie jak flawonoidy, które obniżają poziom cholesterolu LDL i zwiększają HDL. Wystarczy jedna lampka wina dziennie.


TAK dla edamame i orzechów, NIE dla sera i krakersów

Pomijaj przekąski typu krakersy czy sery, które są nafaszerowane w tłuszcze nasycone – jednym z głównych winowajców odpowiedzialnych za wysoki poziom cholesterolu. Zamiast tego sięgnij po migdały, które są w stanie obniżać poziom cholesterolu LDL i edamame, to przystawka przygotowana z niedojrzałych strąków soi. Bardzo popularna w Japonii, Chinach i na Hawajach. Edamame ma niski poziom tłuszczu nasyconego, a jedna filiżanka zawiera około 25 gramów białka sojowego, co obniża poziom LDL.


Quinoa (super food) jest smaczną alternatywą dla ryżu

Quinosa ryżowa (wymawiana „KEEN-wah”), to południowoamerykańskie nasiona, które służą jako smaczny i zdrowy zamiennik ryżu lub kuskusa. Jedna filiżanka gotowanej quinosy ma 15% mniej węglowodanów i 60% więcej białka niż porównywalna ilość brązowego ryżu. Ma również 25% więcej błonnika, co może pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi.

Mam nadzieję, że te porady wspomogą Twoja codzienną dietę. I pomogą Ci w obniżeniu złego cholesterolu.

SHARE THIS

RELATED ARTICLES