dynia-twoje-zdrowie

Dynia – Twoje zdrowie!

Dziś będzie o zdrowiu w kolorze pomarańczowym czyli dyni – owocu, który od lat ceniony jest za delikatny smak, a od wieków uznawany za sprawdzony lek na wiele dolegliwości.

Dynia to kuzynka cukinii, ogórka i arbuza pochodząca z Ameryki środkowej. Występuje aż w 700 odmianach. W Polsce uprawiana jest jej śródziemnomorska odmiana o intensywnie żółto-pomarańczowym kolorze miąższu, szczególnie bogata w prozdrowotne substancje, w tym beta-karoten, witaminę B1, B2, C, PP, a także składniki mineralne jak fosfor, żelazo, wapń czy potas.

Dynia zawiera również sporo białka, skrobi i kwasów organicznych. I choć mówią, że dynia to „brzuchaty” owoc, wcale nie jest tucząca. 100g miąższu zawiera zaledwie 30 kcal. Dzięki temu pomaga regulować pracę układu pokarmowego, może również przyspieszyć przemianę materii.

Rozgotowany i rozdrobiony miąższ jest lekkostrawny i idealnie nadaje się dla dzieci oraz kobiet w ciąży.  Ponieważ zawiera sporo pektyn, które chłoną wodę z jelit, zatem może być idealnym lekiem na uporczywe biegunki.

Gotowana dynia ma wysoki indeks glikemiczny przez co nie jest odpowiednia dla diabetyków.



Zajadasz się dynią? Dobrze! Sprawdź jakie daje Ci to korzyści.



Jedną z największych korzyści dają pestki z dyni, które zjadane na czczo przed śniadaniem mogą być skutecznym i naturalnym lekiem przeciw owsikom i tasiemcom u dzieci. A to dzięki kukurbicynie – aminokwasowi, który uszkadza układ nerwowy pasożytów, pomaga się ich pozbyć i usunąć wyprodukowane przez nie toksyny.

Druga z korzyści ucieszy tych, którzy spędzają dużo czasu przed komputerem. Bowiem dynia, a w zasadzie zawarty w niej beta-karoten wspomaga widzenie w nocy, a dzięki właściwościom przeciwutleniającym chroni oczy przed działaniem promieni UV, co spowalnia procesy degeneracji siatkówki.

Obniża ciśnienie krwi. Tak, Olej z pestek dyni jest pełen fitoestrogenu, który zapobiega nadciśnieniu. Naukowcy testowali na szczurach suplement diety z olejem, i okazało się, że pomogło to zmniejszyć skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi w ciągu zaledwie 12 tygodni.

Dynia na lepszy sen. Nasiona dyni są bogate w tryptofan, aminokwas, który przyczynia się do poprawy snu. Tryptofan jest również odpowiedzialna za produkcję serotoniny, neuroprzekaźnika dobrego samopoczucia, które pomaga się zrelaksować i odprężyć.

SHARE THIS

RELATED ARTICLES

1 COMMENT