chlorofil-trend-do-ktorego-powinnas-podchodzic-z-dystansem

Chlorofil. Trend do którego powinnaś podchodzić z dystansem.

Chlorofil składnik zdrowych koktajli, suplementów diety, uznawany za eliksir młodości zagościł w wielu domach. Jakie są właściwości zdrowotne chlorofilu oraz co powinnaś jeszcze o nim wiedzieć zanim sięgniesz po ten cudowny składnik?



Czym jest chlorofil?

Jestem pewna, że pamiętacie z biologii ze szkoły średniej, że chlorofil jest niezbędny w procesie fotosyntezy, a rośliny przetwarzają światło słoneczne na energię. Więc dlaczego nagle pojawia się w naszej żywności? Czy to naprawdę taki super-składnik (super food) czy po prostu kolejny trend, który zawitał do Polski?

 

Chlorofil na odchudzanie?

Fani tego składnika twierdzą, że chlorofil odtruwa organizm, sprzyja leczeniu, przyspiesza metabolizm, zwalcza nieświeży oddech, opryszczkę… no lista jest całkiem długa. Chociaż dowody przemawiające za tak wieloma korzyściami nie są potwierdzone, istnieją pewne badania, które przemawiają na korzyść tego składnika.

W jednym z badań przeprowadzonych w 2014 roku przeanalizowano 38 kobiet z nadwagą, które stosowały dietę. Naukowcy odkryli, że w przeciągu 12 tygodni te osoby, które przyjmowały suplement diety zawierającej chlorofil raz dziennie, średnio straciły trzy dodatkowe kilogramy w porównaniu z pacjentami przyjmującymi placebo. Kobiety z grupy chlorofilowej również doświadczyły większego spadku cholesterolu LDL („złego”) oraz zmniejszenia pragnienia do słodyczy.

Choć z badania wynika, że chlorofil posiada właściwości odchudzające, zastanowiłabym się zanim sięgnęłabym bo taki suplement. Zwłaszcza, że każdy organizm działa inaczej.

 

Chlorofil – dawkowanie

Ponieważ chlorofil nie był obszernie badany, nie została ustalona optymalna dawka jakiej spożycie zaleca się dziennie.

 

Suplementy zawierające chlorofil mogą powodować niepożądane działania

Chociaż dodatki chlorofilu są uważane za dość bezpieczne, warto pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Nadmiar spożywania chlorofilu może zwiększyć wrażliwość na światło słoneczne. Dlatego zdecydowanie powinnaś pominąć ten suplement w swojej diecie, jeśli przyjmujesz leki, które mają ten sam efekt (np. Leki przeciwdepresyjne, antybiotyki, leki przeciwhistaminowe, ciśnienie krwi i leki z cholesterolu).


W jakich produktach znajdę chlorofil?

Czysty chlorofil jest najbardziej bezpieczną wersją do spożycia i znajdziesz go w wielu produktach zielonych jakie na co dzień wykorzystujesz w swojej kuchni. W chlorofil obfite są bowiem ciemnozielone warzywa liściaste, a także inne zielone produkty, takie jak brukselska, brokuły, zielona papryka, szparagi, zielona kapusta, kiwi, zielone jabłka i zioła, takie jak natka pietruszki. Innymi słowy, nie potrzebujesz specjalnego dodatku, aby uwzględnić chlorofil w swojej diecie. Po prostu dodanie więcej zielonych roślin do posiłków zapewni, że otrzymasz dużo chlorofilu.

 

Jak jeść produkty bogate w chlorofil?

Gotowanie potraw bogatych w chlorofil, zwłaszcza przez dłuższy czas, prawdopodobnie obniża poziom chlorofilu. Niestety, przechowywanie ich w zamrażarce przez kilka miesięcy może mieć podobny efekt. Aby zachować wysoką zawartość chlorofilu najlepiej jedz warzywa surowe lub przygotuj je na parze, bez konieczności dłuższego gotowania.

A jeśli wpadniesz na pomysł aby wypróbować nowy produkt zawierający w składzie chlorofil, przeczytaj jego listę składników i spróbuj uniknąć sztucznych dodatków i potencjalnie ryzykownych ziół lub środków pobudzających.

SHARE THIS

RELATED ARTICLES

  • Próbowałam kiedyś picia chlorofilu w płynie, dobrze się po nim czułam, ale preferuję jednak przyswajanie wszystkiego co dla nas dobre bezprośrednio z roślin lub warzyw 🙂

  • Aneta

    ja również nie wiedziałam, że można przyjmować chlorofil dodatkowo w postaci suplementu diety, zawsze myślałam, że głównym i jedynym jego źródłem są owoce i warzywa 🙂

    • Może to i lepiej 🙂 Ale przestroga dla tych, którzy lubią testować takie specyfiki zawsze jakaś będzie.

  • Od dawna wiadomo, że zielone warzywa i owoce są jednymi z najzdrowszych. Szczerze powiedziawszy, nawet nie pomyślałbym o tym żeby chlorofil suplementować dodatkowo – tyle go jest dookoła!! Tak, jak piszesz – najlepiej go pozyskiwać prosto z natury i to ze świeżych produktów 🙂