super-food-hit-czy-kit

Superfood – Hit czy Kit?

Super Food (super żywność) to termin, którym określa się zdrową żywność. Są to najczęściej produkty, które zapobiegają cukrzycy, nadciśnieniu czy nawet nowotworom. To produkty spożywcze, które wyróżniają się dużą zawartością cennych składników, czyli witamin, minerałów oraz antyoksydantów. Lista super produktów jest długa – są tam zarówno egzotyczne nasiona chia, jak i pospolity czosnek.

Nie istnieje jedna lista superfoods, która w pełni wyczerpałaby zakres tego typu produktów. Pod ogólnym hasłem super żywności kryją się różnorodne nieprzetworzone produkty typu: rośliny kapustne, jagody, grzyby, nasiona czy strączki. W zależności od mody na liście superfoods można znaleźć żywieniowe nowości jak: algi, aloes, jagody goji i acai czy quinoa.

Największą popularność i miejsca na szczycie list znajdują produkty, które nagle zaczynają być lansowane jako recepta na zdrowie. W praktyce oznacza to, że rzeczywiście większość superfoods ma naprawdę świetny skład, a ich włączenie do diety na pewno pozytywnie wpłynie na stan zdrowia. Są też jednak wady.

3 przykłady produktów superfood:


Jagody Goji

Mówi się o nich jako najzdrowszych owocach świata. Uznawane są za bombę antyoksydantów, dzięki którym możemy wzmocnić odporność, poprawić pracę mózgu, ochronić się przed chorobami serca i nowotworami oraz wydłużyć życie. Jednak aby uzyskać takie właściwości należy wypić wypić 13 porcji soku z jagód goji, żeby dostarczyć organizmowi tylu antyoksydantów, ile znajduje się w jednym jabłku.

Nasiona Sacha Inchi

Te śmieszne nasiona w kształcie gwiazdek pochodzą z peruwiańskiej Amazonii. Są źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3, 6 i 9. Można jeść je w całości albo dodawać do potraw olej tłoczony z nasion. Uważa się, że Sacha Inchi obniżają poziom cholesterolu, pomagają schudnąć i są świetnym brain food, czyli pokarmem dla mózgu.

Komosa ryżowa (quinoa)

To zboże pochodzące z Ameryki Południowej zawierające 18% wiecej białka niż inne zboża. Komosa ryżowa jest idealna dla osób uczulonych na gluten, ma niski indeks glikemiczny i jest bogata w aminokwasy, które są budulcem mięśni i tkanek. Quinoa jest też bogata w błonnik – substancję, która ułatwia odchudzanie, ale jej nadmiar w diecie prowadzi do wzdęć i gazów.

Wiele jest warzyw, owoców, zbóż czy innego typu roślin, które warto wpisać na stałe do naszej diety. Te, które ja wam mogę polecić to:

Orzechy włoskie – zawierają wiele ważnych składników odżywczych, takich jak błonnik, białka i tłuszcze omega-3.

Awokado – pełne witaminy E, K, H, PP, potasu, kwasu foliowego i zdrowych tłuszczy. [zobacz nasz przepis na „Mus z Awokado”]

Kurkuma – ma wiele właściwości przeciwnowotworowych oraz działanie przeciwzapalne.

Korzeń imbiru – stosowany w leczeniu bólów brzucha, nudności i biegunki. Pobudza układ odpornościowy.

Jarmuż – bogaty w wapń, luteinę, żelazo i witaminy A, C i K.

Spirulina – alga morska. Zawarty w niej chlorofil odtruwa, usuwając z organizmu metale ciężkie, a fikocyjanina pobudza produkcję komórek macierzystych szpiku kostnego, które mogą być potem przekształcone w komórkę każdego organu ludzkiego.

 

SHARE THIS

RELATED ARTICLES