Olej KOKOSOWY – tropikalny sposób na zdrowie

Olej kokosowy doskonały zarówno w kuchni jak i codziennej pielęgnacji skóry. Niektórzy stosują go jako pastę do zębów, płyn do płukania jamy ustnej, a inni przygotowują z niego smaczne dania. Pamiętasz nasz przepisz na maseczkę do włosów z oleju kokosowego?

Czym jest oraz dlaczego zagościł w naszej kuchni już jakiś czas temu zaraz opowiemy.
 

Olej kokosowy to „dobry” tłuszcz nasycony oraz doskonały środek leczniczy o ogromnej liczbie zastosowań zdrowotnych.

Znajdziecie w jego składzie takie kwsy tłuszczowe jak Laurynowy, Mirystynowy, Kaprynowy, Oleinowy czy Kaprylowy. Dzięki bogatej zawartości kwasów wzmacnia funkcje tarczycy, wspomaga metabolizm i czyści organizm z pasożytów i drożdżaków. Kwasy tłuszczowe zawarte w oleju kokosowym są włączone do ketonów, które mogą łagodzić napady padaczkowe i epilepsje. A kwas laurynowy może mieć działanie anty-bakteryjne, anty-wirusowe i anty-grzybiczne, oraz pomagać w leczeniu wszelkich zakażeń. Zwalcza między innymi opryszczkę. Jego zaletą jest atakowanie jedynie szkodliwych drobnoustrojów i nie naruszanie przy tym naturalnej flory bakteryjnej naszego organizmu.

 

Jak powstaje olej KOKOSOWY?

Olej kokosowy jest olejem roślinnym powstającym poprzez tłoczenie twardego miąższu orzechów palmy kokosowej, a właściwie kopry. Po wytłoczeniu oleju z kopry poddawany jest rafinacji, odkwaszeniu oraz wybieleniu, co pozbawia go całkowicie zapachu. W wersji droższej tłoczony jest na zimno, czemu zapewnia niezwykły, kokosowy zapach.

Prócz kwasów jest również bogaty w cenne witaminy – B2, B6, C i E, a także potas, wapń, magnez, fosfor, cynk, sód, żelazo. Swoją popularność jednak zyskał nie dzięki właściwościom zdrowotnym, a odchudzającym. Zatem podstawowe pytanie brzmi, czy tłuszcz może odchudzać?


[nokaut-offers-box url=’/oleje-oliwy-i-octy/’]


Czy olej kokosowy odchudza?

Olej kokosowy ma specyficzną budowę chemiczną, niespotykaną w przypadku innych tłuszczów. Wchodzące w jego skład średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe­ – MCFA (w naszej diecie dominują kwasy długołańcuchowe), nie muszą być dzielone na mniejsze fragmenty. Dzięki temu trafiają bezpośrednio do komórek, w których są spalane i wykorzystywane przez organizm do produkcji energii. Olej kokosowy nie odkłada się wobec tego w postaci tkanki tłuszczowej i nie podnosi poziomu “złego” cholesterolu. Wręcz przeciwnie, dzięki zwiększeniu rezerw energetycznych organizmu pobudza metabolizm, co skutkuje szybszym spalaniem kalorii.

Zatem choć jest kaloryczny – w 100 g oleju kokosowego znajduję się 690 kcal (ciekawostka: 100 g pozostałych olejów jest średnio 900 kcal) to jego właściwości zdrowotne sprawiają, że warto go jeść 1-2 razy dziennie.

 

Pamiętaj:

 

  • nie nadaje się np. do smażenia w głębokim tłuszczu ani do pieczenia w temperaturze powyżej 175 stopni.
  • ma długą datę ważności
  • nie musisz przechowywać go w lodówce

 

Jeśli kupujesz olej kokosowy. Staraj się wybierać te nierafinowane. Jest on tłoczony na zimno. Wyróżnia go przede wszystkim charakterystyczny zapach kokosa. Oleje nierafinowane wytwarza się na znacznie mniejszą skalę niż rafinowane, przez co traktuje się je jako cenny i wartościowy produkt leczniczy, spożywczy i pielęgnacyjny.

 

źródła:
http://bonavita.pl/olej-kokosowy-wlasciwosci-odchudzajace-i-zastosowanie-w-kuchni

SHARE THIS

RELATED ARTICLES