dzien-z-zycia-dietetyka-czyli-kilka-praktycznych-porad-na-temat-zdrowego-odzywiania

Dzień z życia dietetyka czyli kilka praktycznych porad na temat zdrowego odżywiania.

Internet pęka w szwach na temat poradników o zdrowym odżywianiu, skutecznych dietachsuper produktach, czy ćwiczeniach fitness na szybką utratę wagi. Na ile te poradniki są bezpieczne, często przekonujemy się dopiero na własnej skórze. Ci, którzy nie ufają informacjom z sieci, zasięgają opinii u samych dietetyków, trenerów, którzy mają zwykle mnóstwo dobrych porad. Ale jak mówi znane powiedzenie „Szewc bez butów chodzi”.

Dlatego postanowiłyśmy zapytać jedną ze znanych Wam w sieci dietetyczek, Justynę Bas, autorkę bloga dietetyk-justynabas.pl o to jak wygląda jej codzienność jeśli chodzi o zdrowe odżywianie. Oraz poprosiłyśmy o kilka praktycznych porad na temat zdrowego odżywiania specjalnie dla Was.




Na początek kilka słów o naszej bohaterce.

dietetyk-justyna-bas-glamourlady

 

Jestem Justyna i uczę zdrowego odżywiania.

Wyobraź sobie, że każdego dnia budzisz się rano pełna energii do działania, przestajesz się przeziębiać i chorować, dzięki czemu masz więcej czasu i sił do spełniania swoich marzeń. Jeśli zaczniesz o siebie dbać, tak właśnie może wyglądać Twoje życie, a Ty będziesz mieć więcej energii do pracy i działania.⠀
Prowadzę poradnie żywieniową, gdzie wspieram kobiety w wychodzeniu z zaklętego kręgu diet i kompleksów. Pomagam odzyskać świadomość żywieniową i ułatwiać podejmowanie decyzji żywieniowych.⠀

 

 

1. Zdania na temat tego czy śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia są coraz bardziej podzielone. Co ty o tym sądzisz i jak wygląda Twój poranek jeśli chodzi o sferę żywieniową?

Śniadanie na pewno jest jednym z głównych posiłków w ciągu dnia – a przynajmniej powinno być. Niestety wiele osób ciągle o tym zapomina chociaż w porównaniu do wcześniejszych lat obserwuje się zmianę na plus. Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, ponieważ to pierwszy posiłek po nocnej przerwie. Powinno składać się z produktów, które są dobrym źródłem węglowodanów, białek i tłuszczy. Powinno być spożyte w ciągu 40-60 minut po przebudzeniu. Jeśli o mnie chodzi to bez śniadania nie wychodzę z domu. Nawet gdy nie mam wiele czasu to staram się przygotować coś szybkiego. Najprostszy sposób? Domowa granola z jogurtem lub szybka owsianka na mleku. Pozwala zaspokoić głód a także dostarczyć energii. Gdy mam więcej czasu sięgam po jajka w jakiejkolwiek formie.

2. Czy posiłki jedzone o stałych porach w ciągu dnia to mit czy odpowiedni kierunek do zdrowego odżywiania, a nawet możliwości stracenia kilku kilogramów? Czy istnieje coś takiego jak zegar biologiczny, który w ciągu dnia wyznacza nam najlepsze pory posiłków?

Kluczem jest regularne żywienie. Czyli pilnowanie by posiłki nie były częściej niż do 2,5 godziny, a nie rzadziej niż co 4. Jeśli rozpoczynamy dzień od śniadania to z łatwością pomieścimy 4-5 posiłków w codziennym żywieniu. To nie jest mit 🙂 Jedząc regularnie jemy częściej a mniej – unikamy w ten sposób rzucania się na jedzenie czy zjadania podwójnej porcji posiłku ponieważ organizm domaga się pożywienia.

W swojej praktyce obserwuje zależność między nadwagą u pacjentów a brakiem regularnego jedzenia. Najcześciej pomijane jest śniadanie. Ale gdy włączymy je do codziennego planu dnia i pilnujemy to można zaobserwować pozytywne zmiany w organizmie i spadek masy ciała.
Zegar biologiczny – wskazuje, że śniadanie powinno być spożyte między 6 a 7 rano, obiad najlepiej 13-14 zaś kolacja 19-20. Pomiędzy tymi godzinami należy umieścić mniejsze przekąski 🙂

3. W licznych wywiadach słyszy się, że godzina między 16:00 -17:00 to pora w ciągu dnia, o której na ogół zapominamy. A to właśnie pora, kiedy nasz organizm potrzebuje dodatkowego „impulsu” do funkcjonowania na pełnych obrotach do końca dnia. Wystarczy kostka gorzkiej czekolady, aby tą energię podkręcić. Co ty o tym sądzisz? To mit żywieniowy czy fakt, na który powinniśmy zwracać uwagę?

Ta godzina często przypada jako delikatny podwieczorek- czyli posiłek między obiadem a kolacją, który pozwala utrzymać poziom cukru we krwi na stałym poziomie. To często godzina powrotu z pracy do domu a także odbieranie dzieci z przedszkola, szkoły czy zakupy. Z pewnością należy zwracać uwagę i dbać o jego obecność w żywieniu by uniknąć dużego głodu w godzinach wieczornych.

4. Dużo mówi się o planowaniu posiłków w ciągu dnia. Jak to wygląda u Ciebie?

Nie zawsze mi się to udawało, ale obecnie jestem na etapie, gdzie bez odpowiedniego planowania nie jestem w stanie dobrze rozplanować posiłków. Odpowiednie żywienie to przede wszystkim planowanie. Tak samo jak uwzględniamy listę zadań na następny dzień czy tydzień warto zaplanować też posiłki. Dlaczego ? Przede wszystkim to wielkie ułatwienie i oszczędność. Planując posiłki na cały tydzień możemy uwzględnić różne grupy produków spożywczych, zadbać o zjedzenie na przykład ryby 1-2 razy w tygodniu. Każdy prawie zna ich wartość i wie, że należy je jeść. Ale gdy przychodzi to przygotowania to nie zawsze się to udaje. To ułatwia odpowiednie planowanie zakupów i gospodarowanie rodzinnym budżetem. Jestem zwolenników robienia zakupów raz w tygodniu i ewentualne dokupienie czegoś do zabraknie. To także pozwala uspokoić umysł- o wiele spokojniej wraca się do domu gdy czeka na nas wcześniej zaplanowany obiad:)

5. Zbilansowana dieta wymaga od nas odpowiedniego porcjowania: białek, węglowodanów, tłuszczy. To coś z czym mamy na co dzień największy problem. Czy patrząc na Twój codzienny jadłospis masz jakieś skuteczne rady jak opanować ta technikę żywienia?

Trzeba zwracać uwagę na zasady komponowania posiłków. Weźmy na przykład zwykły talerz – połowa jego zawartości to warzywa i owoce. Drugą połowę dzielimy na pół, by umieścić tam źródła węglowodanów i białek. To najprostsza metoda by wizualnie określić czy jemy dobrze. Warzyw zawsze powinno być więcej. Innym sposobem wizualnego doboru jest zasada dłoni. Białko to środek dłoni bez palców, węglowodany to odpowiednik zaciśniętej pięści, warzywa i owoce to rozłożone dłonie, a tłuszcz wielkości kciuka. Polecam też jedzenie zawsze na talerzach tej samej wielkości 😉

6. I na sam koniec, Twoja mądrość jako dietetyka, osoby, która dba o siebie i o innych? Może być odpowiedź na najczęściej pojawiające sie pytanie od Twoich pacjentów. Taka, dobra rada:)

Co najczęściej dziwi – żeby schudnąć trzeba jeść 🙂 Bez zmiany stylu życia nie osiągniemy trwałych efektów- dieta nie może być katorgą, powinna być przyjemnością. Od przyjemności nie będziemy uciekać 🙂 Na początek- po prostu ruszyć się i zacząć wprowadzać delikatne zmiany- i nie wszystko na raz 🙂 Ponadto picie odpowiedniej ilości wody, jedzenie warzyw bez ograniczeń- na sam początek będzie ok.



SHARE THIS

RELATED ARTICLES

  • Złote zasady żywieniowe stanowiące klucz do zmiany nawyków <3

  • Ja tam nie stosuję żadnych zasad, słucham wyłącznie własnego organizmu i nigdy nie miałam problemów z wagą 🙂 Wszystkie zasady można wrzucić do śmietnika bo to jest kwestia indywidualna.

  • Dominika Leśnikowska

    Ja też nie wychodzę z domu bez śniadania 🙂 , to mój ulubiony posiłek w ciągu dnia. Staram się regularnie jeść,ale czasami praca na to niestety nie pozwala.