co-jest-lepsze-maslo-margaryna-czy-smalec

Co jest zdrowsze? Masło, margaryna czy smalec?

Znasz ten dylemat prawda? Stajesz w sklepie przed półką i nie wiesz co wybrać. Co będzie zdrowsze dla Twojego organizmu? Masło, margaryna czy smalec? Dowiedz się, który z tych produktów jest najzdrowszy.

Tłuszcz, nawet ten zwierzęcy, jest niezbędny dla naszego organizmu. Problemem zatem jest nie co, a ile tego zjemy. Oraz jak go wykorzystamy. Bowiem, nie każdy tłuszcz nadaje się do smażenia. Dlatego zanim postanowisz sięgnąć po masło, smalec czy margarynę poznaj ich zalety i wady.

 

Masło Klarowane

Powstaje w wyniku długiego podgrzewania zwykłego masła i zbierania powstałych na powierzchni szumowin. Dzięki niemu staje się czystym tłuszczem, pozbawionym białka, laktozy i innych związków (100 g masła klarowanego to około 99,5 g tłuszczu). Jedna płaska łyżeczka dostarcza około 4,9 g tłuszczu .

Do zalet masła klarowanego należy przede wszystkim to, że jest łatwo strawne. Ma wysoką temperaturę dymienia (pond 200sttC), a wiec może być spokojnie używane do smażenia , pieczenia czy duszenia. Zachowuje świeżość (możesz je przechowywać w temperaturze pokojowej).

Wady? Bogate w nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol, dostarcza mnóstwo kalorii. Ze względu na konsystencję nie nadaje się do smarowania pieczywa.

 

Masło świeże

W prawdziwym maśle znajduje się wyłącznie tłuszcz mleczny. Wszystkie masła roślinne mają wprowadzającą w błąd nazwę , gdyż są margarynami. Masło śmietankowe powstaje ze słodkiej śmietanki, dostarcza 73% tłuszczu i 659 kcal/100g. Spora ilość wody i laktozy sprawia, że ma krótki termin przydatności do spożycia. Może zaszkodzić osobom z nietolerancją laktozy. Natomiast masło ekstra to co najmniej 82% tłuszczu i 735 kcal/100g. Powstaje ze śmietany ukwaszonej, dzięki czemu ma 6 razy mniej laktozy niż masło śmietankowe. Jest znacznie zdrowsze.

co-jest-lepsze-maslo-margaryna-czy-smalec

W wysokiej temperaturze masło się przypala dlatego nie nadaje się do smażenia. W wysokiej temperaturze powstają substancje szkodliwe dla zdrowia. Nadaje się jedynie do szybkiej obróbki jak np. przygotowania omletu czy jajecznicy.

Zalety? Jest łatwostrawnym, najlepiej przyswajanym tłuszczem zwierzęcym i nie zawiera żadnych składników chemicznych. Możemy w nim znaleźć rozpuszczane w tłuszczach witaminy A i D. Masło powinny jeść dzieci do 3 roku życia, kobiety w ciąży i karmiące.

Wady? Dostarcza głównie tłuszczów nasyconych, które podnoszą poziom cholesterolu we krwi, zwiększając ryzyko miażdżycy i chorób krążenia. Dlatego z masła powinny zrezygnować osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu, chore na serce zagrożone zawałem.

 

Smalec gęsi

Powstaje z wytopienia mięsa. W temperaturze pokojowej ma półpłynną konsystencję . Ze względu na niska temperaturę dymienia (około 140 stopC) podobnie jak masło nie nadaje się do smażenia ani pieczenia.

Zalety? W porównaniu z innymi tłuszczami zwierzęcymi ma korzystniejszy skład tłuszczów: dużo więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych niż kwasów tłuszczowych nasyconych.  Posiada również dużą ilość kwasu oleinowego, tego samego, który występuje w oliwie. Spoko ma witaminy A, D, E, z grupy B i PP.

Wady? Jest bardzo kaloryczny, dietetycy nie zalecają go w codziennej diecie. I podobnie jak inne tłuszcze zwierzęce, spożywany w nadmiarze sprzyja rozwojowi chorób cywilizacyjnych.

Jako alternatywę dla tych 3 tłuszczy mam jeszcze dla Ciebie ostatnią propozycję czyli Olej kokosowy.

źródło: http://spoter.net.pl/maslo-margaryna-tluszcze/

SHARE THIS

RELATED ARTICLES

  • U mnie zdecydowanie ani margaryna, ani smalec w grę nie wchodzą – nie lubię ich smaku i zapachu 😉 Dlatego na co dzień używam masła lub oliwy z oliwek – Ukochany lubi ją nawet na chlebie 😉

  • Najczęściej korzystam z masła klarowanego, albo oleju kokosowego. Chciałam przekonać się do smalcu, ale jakoś nie mogę. ..

  • Dobry, pouczający artykuł. Dziękuję! 🙂

  • Póki co u nas świeże masełko 🙂