CrossFit – czym jest oraz czy warto?

Crossfit, słyszałaś o nim prawda? To już od jakiegoś czasu popularna w Polsce forma treningu, która z każdym dniem zyskuje coraz większą popularność. Na świecie dostępnych jest już ponad 3500 siłowni oferujących tego typu zajęcia.


Na tego typu zajęciach fitness zdecydowanie pobrudzisz sobie ręce. Nie ma tu czasu na ocieranie potu z czoła czy sprawdzanie w lustrze efektów danego treningu. Niektórzy określają zajęcia Crossfit morderczym wyzwaniem – które naprawdę opłaca się!


Skąd się wywodzi Crossfit?

CrossFit to system treningowy stosowany przez jednostki specjalne na całym świecie od 1995 roku. Niejaki Greg Glassman zaczął trenować ten sport w swoim garażu. Fama o niespodziewanych efektach treningu siły i wytrzymałości szybko rozniosła się po świecie. Zdobył taką popularność, że mężczyzna został został zatrudniony do szkolenia funkcjonariuszy w jednym z departamentów policji. Mówi się, że to fitness dla komandosów, strażaków, policjantów oraz jednostek specjalnych, które muszą trenować i stale podnosić swoją wytrzymałość fizyczną. No właśnie, bo głównym założeniem crossfit jest trening funkcjonalny o wysokiej intensywności z ciągle zmieniającymi się elementami. Nie ma tu mowy o wygodnym sprzęcie typu rowerek, czy




Dla kogo jest Crossfit?


Pot, krew i łzy – tak niektórzy opisują swoje pierwsze dni treningu.


Podstawowym założeniem CrossFitu jest rozwój we wszystkich 10 obszarach fizycznych
, do których zalicza się m.in. szybkość, gibkość, wydolność krążeniowo-oddechową, moc, równowagę, koordynacje czy dokładność.

Crossfit to krótkie ogólnorozwojowe, intensywne treningi, których wynik jest dokładnie mierzony. Zestawy ćwiczeń nie izolują poszczególnych grup mięśniowych. Najczęściej pracuje całe ciało, przez co kształtowana jest ogólna sprawność fizyczna. Treningi crossfit są wykonywane jednym ciągiem, tętno pozostaje na wysokim poziomie przez cały trening.


Jak ćwiczyć Crossfit?

Każdy trening rozpoczyna się od 15 minutowej rozgrzewki, która podnosi Twoje tętno i przygotowuje organizm do wysiłku. Następnie przechodzi się do kluczowej, najbardziej intensywnej części treningu, zwanej WOD (ang. workout of the day). Jest to inny na każdym treningu zestaw ćwiczeń, trwający około 20-30 minut.

Serie ćwiczeń w ramach WOD wykonywane są w tzw. obwodach, czyli jedno po drugim, z minimalnymi przerwami między nimi. Na jeden zestaw ćwiczeń przeznacza się około 2 minut, przy czym ich kolejność jest tak dobrana, aby nie obciążać tych samych partii mięśni w następujących po sobie ćwiczeniach. Po zakończonym „obwodzie” trenujący mają chwilę oddechu przed kolejną serią – zazwyczaj nie więcej niż 2-3 minuty.

Ostatnim etapem są około 15-minutowe ćwiczenia rozciągające (tzw. stretching) i wyciszające (tzw. cool down), które rozluźniają mięśnie, wspomagając ich regenerację i chroniąc przed urazami.


Pamiętaj!

Nie próbuj ćwiczyć na własną rękę. W tego typu aktywności lepiej zaufać specjaliście, który przygotuje dla Ciebie trening i będzie w stanie nadzorować Twoje ćwiczenia oraz poprawność ich wykonywania. To ważne, by w każdym z powtórzeń dążyć do perfekcji i nie nabawić się przy tym kontuzji.

Do dzieła!




źródła:
http://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/7,107103,18900423,crossfit-skad-sie-wziela-moda-na-ten-sport.html
http://cenabiznesu.pl/-na-czym-polega-fenomen-treningow-crossfit
SHARE THIS

RELATED ARTICLES